Thursday, July 5, 2012



Hari dulu,

kulihat ada bintang yang sedang kelip kelip

jauh di sana. nun di timur tengah

seakan berkata;
"wahai, aku bintang"

namun,  mataku memejam.

mana mungkin.




Hari lalu,

kulihat ada bintang yang menghulur cahayanya

seakan berkata;
"wahai, mari bersama aku"

namun, mataku menepis

mana mungkin.




Hari itu,

kulihat ada bintang yang hilang cahayanya

menjauh ke sana. nun ke timur tengah

seakan berkata;
"wahai, bye!"

namun, mataku kelu

mana mungkin.



Hari sekarang,

ku dongak ke langit

moga ada lagi bintang yang sama

nun di sudut penjuru timur tengah

lalu mau ku katakan pula padanya;
"wahai, ezayyak?"



oh lupa,

aku lupa,

aku hamba tuhan,

lalu mau kerap ku bisik bisik pada tuhan;
"tuhan, hari ini aku mau bintang, dari arah mana sekali pun"


* * *





BINTANG
HaajarMuhaajir
1639 | nisfussya'ban


Posted by : H A J A R at 4:44 PM
Categories:

 

0 comment[s]:

Related Posts with Thumbnails
 
>