lembah itu sunyi dari kelompok manusiawi. yang kedengaran hanya
tiupan angin panas bergeser dengan butir-butir pasir. dan yang wujud
hanya dua sosok tubuh kesatriya; haajar dan si anak. mereka ditinggalkan.
itu bukan pilihan mereka, tetapi mereka dipilih untuk itu. lalu mereka
akur dengan pilihan tuhan.
tiupan angin panas bergeser dengan butir-butir pasir. dan yang wujud
hanya dua sosok tubuh kesatriya; haajar dan si anak. mereka ditinggalkan.
itu bukan pilihan mereka, tetapi mereka dipilih untuk itu. lalu mereka
akur dengan pilihan tuhan.
haajar optimis.
pada keyakinannya kelak lembah kontang itu tidak akan lagi sebegitu.
si anak ternyata bukan si anak yatim dan haajar pula tegar melalui
hari-hari tanpa teman di jiwa. namun, dari sisi lain, tercatat hikmah
teragung dalam nilaian tarbiyah tuhan.
hari-hari tanpa teman di jiwa. namun, dari sisi lain, tercatat hikmah
teragung dalam nilaian tarbiyah tuhan.
saat sekembalinya sang suami kepangkuan haajar dengan menuntut
si anak untuk dikorbankan, haajar sekali lagi berlaku optimis dan akur.
si anak untuk dikorbankan, haajar sekali lagi berlaku optimis dan akur.
baginya tarbiyah tuhan mendahului segala-galanya. dan tarbiyah
haajar menjadikan si anak pemuda rabbaniyyah yang menurut kata
tuhan walau dia tahu kerinduannya belum cukup terubat juga jiwanya
belum terisi penuh dengan kasih sang ayah.
haajar menjadikan si anak pemuda rabbaniyyah yang menurut kata
tuhan walau dia tahu kerinduannya belum cukup terubat juga jiwanya
belum terisi penuh dengan kasih sang ayah.
dan,
sungguh, itu yang sekian lama dirasainya haajar.
haajar,
khamis, 12dzulhijjah1431H
innal hamda Wan nni' mata,
laka walmulk Laa sharika lak
laka walmulk Laa sharika lak
3 comment[s]:
suke bace blog akk..penulisan akk best!
itulah erti pengorbanan..hmm
dpt rasa emo dye..alhamdulillah.
bruntung KITA dpt gunakn wasilah ni utk mengembangkn tarbiyyah anywhere!
cantik jalan penceritaannya..
tajuknya pn cantik..
& i got the big yet significantly point here!
mabruk ukhti,
teruskan menulis!
:)
Post a Comment